maanantai 26. syyskuuta 2016

Valmistautuminen kohti Kuopio Maratonia 2017 alkaa

maanantai 26. syyskuuta 2016
Vuoden 2017 Kuopio Maratonille valmistautuminen aloitetaan jo nyt syksyllä. Takomotraining toimii yksinoikeudella Kuopio Maratonin virallisena valmennuskumppanina. Yhteistyön tiimoilta tulemme syksyn ja tulevan vuoden aikana toteuttamaan mahtavia juttuja, joiden avulla kannustamme kaikkia lukijoita, Kuopio maraton- ja Takomotraining-seuraajia liikkumaan ja tavoittelemaan unelmia!

Kirsi kirjoitti omasta fiiliksestään edellisessä blogipäivityksessään. Samalla Kirsi heitti haasteen, johon Takomotrainingin päävalmentaja Miitri Sinkko vastaa nyt: 

Takomotraining on todellakin valmis Kuopio Maratonille 2017!

Kirsin ensimmäisiä valmennuskertoja elokuussa

"Kesällä 2016 starttasimme 12 mahtavan tyypin kanssa matkan kohti unelmaa, kohti Kuopio maratonin puolimaratonia. Viimeisen kuukauden aikana matkaan lähti myös KM-blogia kirjoittanut Kirsi. Kirsin ja seitsemän muun juoksukoululaisen kanssa toteutimme suuria unelmia syyskuun 3. päivänä. Jokainen matkalle lähtenyt ylitti itsensä, ylitti maaliviivan ja toteutti unelman, jota piti joskus mahdottomana. Pitkän harjoittelun tavoite oli nyt saavutettu ja muutaman päivän jälkeen mieleen tuli kysymys: mitä seuraavaksi?

Syksyllä on aika suunnata katseet kohti uusia tavoitteita. Tavoitteen avulla varmistetaan motivaation säilyminen harjoittelussa. Ensi kesän tavoite kannattaa lyödä lukkoon jo hyvissä ajoin ja aloittaa harjoittelun suunnittelu.



Syksy kannattaa käyttää peruskestävyyden kehittämiseen. Syksyllä on hyvä liikkua monipuolisesti ja harrastaa lajeja, joita ei välttämättä kiireisimpinä harjoituskuukausina kesällä kerennyt harrastamaan. Uinti, pyöräily, vesijuoksu ja hiihto ovat mainioita liikuntamuotoja peruskestävyyden kehittämiseen.

Syksy ja talvi ovat myös hyvää aikaa lihaskunnon kehittämiseen. Juoksija hyötyy eniten maksimivoimaa kehittävästä harjoittelusta. Suuria lihasryhmiä kuormittavia moninivelliikkeitä ovat mm. maastaveto, taka - ja etukyykky, erilaiset punnerrukset ja kehon painolla tehtävät liikkeet. Suosittelen hankkimaan ammattilaisen avuksi voimaohjelman suunnittelussa. Näin varmistat oikeat liikeradat ja vältyt monilta vaivoilta.


Juoksuharjoittelua lisätään asteittain syksyn ja talven aikana. Ensin lisätään määrää ja vasta myöhemmin tehoa.

Kirsi! Pakkaa salikamat kassiin, sillä nyt aloitetaan se kadoksissa olleen lihaskunnon metsästys!"

Miitri Sinkko
Päävalmentaja ja juoksuvalmentaja
Takomotraining
http://miitrisinkko.com


keskiviikko 21. syyskuuta 2016

The End juoksutarinalle?

keskiviikko 21. syyskuuta 2016
Viime talvena Kuopio Maraton haki juoksutarinankertojaa. En miettinyt hetkeäkään vaan heti tekstinäyte ja haku kohti Kuopio Maratonia.
Tulin valituksi - apua!
Ihmettelin valintaani - juoksenko karkuun?
Hieman jopa hymyilin tullessani valituksi - todellakin nyt Kirsi juoksee!

Reilu puoli vuotta on nyt hölkkäilyä takana. Jo nyt tarinaani juoksijana ollaan valmiita julistamaan kuopiolaisena maratoonarina, tai ainakin puolikkaana wannabe-maratoonarina. Ajattelin ettei minulla ole oikeasti tarinaa kerrottavana varsinkaan juoksun osalta. Kirjoittaminen on ollut jo pitkäaikainen rakkauteni, mutta juoksuun olin vasta ihastuksen alkumetreillä.



Olen helppo innostumaan ja innostamaan itseni innostaviin projekteihin. Prjojektina "Kirsi kunnolla liikkumaan" on ollut kaikkein vaikein projekti innostua viime vuosien ajan. Mutta onneksi tunnen itseni ja tiedän minne suuntaan ruoskaa itselle pitää heilauttaa, että toimintaa alkaa syntymään. Olen suhteellisen säälimätön itselleni, joten sanon ääneen omasta mielestäni ehkä mahdottomia tavoitteita. Valjastan salakavalasti ympäristön valvomaan, että suoritan asettamani tavoitteen. Voi kuulostaa julmalta, mutta tunnen itseni. Tunnen tämän tavan toimia omakseni ja tiedän sen saavan minut tahtoni kautta tekemään ja toteuttamaan.



Jo heti hakuvaiheessa julkilausuin tavoitteekseni puolimaraton, joka ei tuolloin tuntunut mahdolliselta toteutettavalta tavoitteelta. Asetin tavoitteekseni "juosten maaliin". Kerroin hakemuksessani rehellisesti olevani aloitteleva wannabe-juoksija, jonka pisin lenkki oli kymmenen kilometriä.

Tavoitteeni Kuopio Maratonilla toteutui, mutta miksi tunsin silti maalissa pettymyksen tunteen? Minulla ei ollut aikatavoitetta itselleni, mutta juoksun jälkeen takaraivossani naputti nalkutus "olisin pystynyt parempaan". Miksi? Siksi, koska en tuntenut tunnetta että annoin kaikkeni, vaan tunne oli enemmänkin "tulipahan hölkättyä vaikka juosta piti".



Nyt on sitten päätös pettymyksen myötä tehty: hölkät on hölkätty.
Eli THE END tälle juoksutarinalle? Ei, ei todellakaan.

Takomotraining ja Miitri, oletko valmis? Tahdon Sinut avukseni – nyt JUOSTAAN kohti Kuopio Maratonia 2017!
Juoksutarinani on vasta alussa eli edelleen:
Tahdon, teen ja toteutan.

Kirsi


tiistai 6. syyskuuta 2016

The Päivä.

tiistai 6. syyskuuta 2016
Olipa kerran odotettu lauantai aamu 3. syyskuuta 2016.  The Päivä nousi aurinkoisena ja ihanan rauhaisana. Hyvä olo ja hyvä mieli: valmiina valloittamaan maailman juosten. Viimeinen viikko levätty täydellisesti ja kaikki lapset nukkuneet jokaisen yön heräämättä. The Päivän- aamuna saa nauttia aamiaisen hiljaisuudessa ja täysin rauhallisesti. Ennen Kuopio-hallille lähtöä venyttelee niin keho kuin mielikin avautuen valmiiksi odotettuun koitokseen eli Kuopio Maratonin puoli maraton matkalle.

Tai, oikeastaan The Päivän- aamun tarina ei mennytkään itsellä näin.
Neljä lasta aamusta alkaen virkeänä, toimeliaana ja äärimmäisen äänekkäänä pyytämässä aamiaistarjoilua, joten aamuni ei ollutkaan niin rauhallinen kuin oma hiljainen toive olisi toivonut. Perusaamu elävää elämää meidän kotona, paitsi että minä äitinä aivan pinkeänä jännityksestä. Oikein kurkkuun kovasti koski ja oksetti jännitys kropassani. Mutta, ennakkoon valmentajalta saatujen tietojen mukaan oksettava olotila on ihan normaalia ennen koitosta.




Kuopio-hallilla kokoonnuimme Takomotrainingin Miitrin ja valmennusryhmän kanssa jo hyvissä ajoin ennen lähtöä. Yhdessä jaoimme viimeiset jännitykset vessassa juosten, kivennäisvettä hörppien ja höpötellen ennen alkulämmittelyä. Starttilaukauksen jälkeen ensimmäiset 14 kilometriä meni mukavasti juosten yhdessä. Juoksen yleensä lenkkini yksin, joten oli uutta juosta ryhmän kanssa. Ryhmässä yhdessä juostut kilometrit tuntuivat todella kevyiltä Miitrin kysellessä tuntemuksia. 15 kilometrin kohdalla lähdin juoksemaan matkaani yksin.

Jokaisella juomapisteellä join sekä urheilujuomaa että vettä. En ole käyttänyt minkäänlaisia lisäravinteita harjoittelukautena, mutta siltikään pisteillä tarjottu urheilujuoma ei tehnyt kepposia vatsalle ja maistui hyvälle. Juomapisteitä oli juuri sopivin välimatkoin minulle eli noin kolmen kilometrin välein.



Ihmettelen mitä  tapahtui kun 16 kilometriä ylittyi. Hymyni hyytyi täysin ja hiljennyin. Jaloissa tuntui kuin kiven möhkäleet olisivat tarttuneet pohkeitteni tilalle. En jaksanut enää rupatella ja hymyillä ohi juokseville juoksijoille vaan nostin kiviäni ja puhisin eteenpäin. Ajatuksena pyöri vain että maalin on päästävä vaikka kivi kerrallaan kantaen. Ja pääsinkin. Valehtelin itselleni välimatkalla 16 km - maali että olen aivan väsynyt. Mutta en todellakaan ollut. Kuopio-halliin sisään astuttuani harpoin vauhdilla eteenpäin käsieni avulla voimaa vauhtien vetäen.

Spurttasin maaliviivan ylitse ajalla 2h 50 min. Tavoitteeni toteutui: maalin juosten. Mutta, silti pettymys tuntui sisimmässäni: olisin pystynyt parempaan. Ensimmäinen palkinto juoksusta oli maalissa mitali kaulaan ja seuraavana osallistumismaksuun sisältyvän hieronnan kautta kotiin valmiiseen ruokapöytään. Hieman jäi harmittamaan etten ottanut pyyhettä ja uimapukua mukaan ja pinkaissut Kuopion uimahalliin rentoutumaan kera juoksuryhmän, sillä maksuun olisi kuulunut myös sekin.



Nyt elämäni ensimmäinen puoli maraton on juostu. Kiitän Kuopio Maratonin työryhmää luottamuksesta jakaa oman juoksutarinani. Lupaukseni juoksutarinoitsijaksi tein vahvan lupauksen myös itselleni juoksuun: ilman todellista sitoutumista olisin voinut jättää pakoreitin laiskuudelleni ja jättää juoksun alkumetreihin.

Ison kiitoksen haluan antaa myös Takomotrainingin valmentaja Miitrille. Miitri antoi viimeisellä kymmenellä viikolla tietoa, tukea ja toivoa tavoitettani Kuopion puoli maratonia kohti. Ilman Miitrin apua en olisi vahvistanut kuntoani niin lujasti lyhyessä ajassa. Miitrin avulla luotin enemmän voimavaroihini ja luotin hänen huolellisesti laadittuun ohjelmaan.

Muutama seikka kohti ensimmäistä puolikastani kohti jäi kuitenkin harmittamaan. Tällä kokemuksella nyt tekisin enemmän valmentajan määräämiä lihaskuntoharjoitteita ja ottaisin valmentajan jo ensi metreille juoksun aloittamisesta aina tavoitteeseen saakka.

Eli tahdon tehdä toteutuksen toisin, joten kohti Kuopio Maratonia 2017!

Kirsi

perjantai 2. syyskuuta 2016

TAHDON, teen ja toteutan.

perjantai 2. syyskuuta 2016
En olisi vuosi sitten uskonut että puoli maraton on nyt toteutumassa tekojeni ja tahtoni kautta. Olen hikoillut ja puuskuttanut huippulenkkareillani kuin pikkuinen punainen possu aloittaen hölkkäilyni parista kilometristä nyt jo tavoitteellisesti parikymmentä juosten.



Tahdon, teen ja toteutan olen hokenut mantran lailla itselleni melkein vuoden matkallani kohti Kuopio Maratonia. Tahtoni on saanut minut juoksemaan niin sateessa kuin paisteessakin pitkin Kuopion metsien polkuja kuin pikitietäkin. Olen  vuodessa juossut enemmän kuin elämässäni muina vuosina yhteensä.  Olen tehnyt vuoden töitä huomisen puoli maratonin eteen eli hokemani mantra ei ole jäänyt vain mantraksi.



Huomenna on yhden tavoitteen toteutuksen aika. Jännittää ja odotuttaakin. Hieman olen jopa hermoillut tulevaa juoksua pakoon juosten flunssapöpöjä koko elokuun, melkein onnistuen. Pientä nuhistelua elokuun alussa, mutta sekin nuha on jo nuhittu - onneksi.
Tämä viimeinen viikko on ollut yhtä odotusta ja rauhoittelua juoksun osalta: venyttelyä niin keholle kuin mielellekin. On ollut todella outoa juosta vain pari lyhyttä 2-3kilometrin lenkkiä, kun viimeiset kuukaudet ovat koostuneet pitkistä 15-18 kilometrin lenkeistä.



Lauantaille on luvattu taivaalta aurinkoista ja osittain pilvistä juoksusäätä. Toivon meille kaikille niin sään kuin mielenkin myötä valoa, voimaa ja virtaa matkaamme!

Tahdon, teen ja toteutan.

Kohti Kuopio Maratonia,
Kirsi

maanantai 22. elokuuta 2016

HYMYILET, joten jaksat juosta!

maanantai 22. elokuuta 2016
Kun tuntuu pitkä lenkki vielä jaloissa kivien lailla painona tuntuvan, ja juoksuasentoharjoitus rinnassa sykkivän niin mitä tekisit? Minä voisin jo tänään vain levätä, mutta ei, ei. Ryhmätunti kutsuu viikko-ohjelman mukaiseen harjoitukseen, joten mentävä on. Kolmas peräkkäinen päivä harjoituksissa ja tiedän todellakin saaneeni itselleni valmentajan: kiitos Takomotrainingin Miitrin. Helppo olisi juurikin tänä päivänä ollut sanoa ihan vain itselleni etten kyllä sitten ota ainuttakaan juoksuaskelta tänään, mutta sanonkos sitä valmentajalle? En.



Uskon että Takomotrainingin Miitrillä on mietitty tarkoin juurikin myös ryhmätunnin asemointi harjoitteluohjelmaan pitkän lenkin ja juoksuasentoharjoittelun jälkeen juurikin kolmannelle päivälle. Kolmantena päivänä fyysisestä puolesta on tirstetty kaikki mehut irti, joten voimien tiristelyn on aika siirtyä henkiselle puolelle.




Aloitamme ryhmätunnin lämmittelykierrokselle Väinöläniemellä.  Ei voi kyllä olla kauniimpaa maastoa harjoitella kuin Kallaveden rantaviiva! Lämmitelylenkin jälkeen jatkamme 4 x 5minuuttia juoksuvetoharjoituksia. Koskaan en ole juoksuvetoharjoituksia tehnyt ja voin myöntää: sen kyllä huomaa, Lähden kuin jänis ensimmäiseen matkaan juosten täysillä ja ei olisi kannattanut: sykkeet pomppaa korkeuksiin väsymyksestä ja tuntuu ettei millään jaksaisi neljää vetoa peräkkäin vetää juosten. Yksin juoksennellessa olisin luovuttanut ensimmäisen viiden minuutin jälkeen, mutta valmentajan silmän alla ryhmässä ei voi luovuttaa. Miitrin sanoja lainatakseni: "Niin kauan kuin hymyä riittää, niin kauan jaksaa juosta."


Nyt kahden viikon valmennuksen jälkeen ajattelen että miksi en pyytänyt avuksi jo aiemmin valmentajaa ohjaamaan ja henkisesti ruoskimaan askeleitani  eteenpäin. Mutta, näillä mennään nyt. Epätoivo hiipii hetkittäin mieleeni. Otinko sittenkin liian kunnianhimoisen tavoitteen? Riittäisikö aikaparannus kympissä puoli maratonin sijaan? Ei riitä.

"Jos tavoite ei peloita edes jollain tasolla, se ei ole tarpeeksi korkealla." sanoo valmentajani Miitri ja on oikeassa.


Tahdon, teen ja toteutan.

Kohti Kuopio Maratonia,
Kirsi
Content © Kuopio Maraton. All rights reserved.
Powered by Blogger.